Nooit Bevrijdingsdag

Nooit Bevrijdingsdag

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Waarom traden veel jonge jongens op zo’n jeugdige leeftijd bij de Duitse bezetter, en zelfs de SS, in dienst? Vooral de leeftijd van deze jongens hield mij bezig, evenals de rol van de Nederlandse collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er waren zeker mensen die misdaden hebben begaan en zij hebben hun straf meestal niet ontlopen. Er waren echter ook mensen die, ieder met hun eigen verhaal, in een situatie belandden die zij niet hadden voorzien of waarvan zij niet konden inzien dat de weg die ze ingeslagen waren hen in zwaar weer zou brengen. Het is geen gemakkelijk onderwerp, confronterend zelfs, daar in die tijd zeer veel leed aan beide zijden is geleden. De kant van de verliezers is echter lange tijd niet bespreekbaar geweest.
Deze korte gezinskroniek, die zich uitstrekt over een tijdsspanne van ongeveer 10 jaar, heeft niet de pretentie een historisch onderzoek te zijn. Het is ”kleine geschiedenis.” Het gaat hier uitsluitend om een weergave van de ervaringen van het Vlaardingse NSB gezin Boot en keuzes die hen zullen leiden naar de storm die Tweede Wereldoorlog werd en waarom het voor hen, net als voor velen duizenden anderen, Nooit Bevrijdingsdag zal brengen.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books