Om de liefde, voor de troon

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 13 Favoriet 0 Recensies 2
Het dynastieke avontuur van prinses Irene en prins Carlos Hugo in Spanje: een verhaal dat begon met hoge verwachtingen, maar triest zou eindigen.
Om de liefde, voor de troon is het meeslepende verhaal van de protestantse prinses die brak met haar geloof en haar familie om de droom van haar katholieke echtgenoot, Carlos Hugo Van Bourbon-Parma waar te maken: koning van Spanje worden. De Carlisten probeerden al meer dan een eeuw de Spaanse troon te veroveren en bestreden de familietak van de Bourbons die tot 1931 in Spanje aan de macht was.
Toen generaal Franco tijdens de Burgeroorlog de macht greep, schafte hij de monarchie niet af. Na zijn dood zou er weer een koning komen. Maar wélke? Carlos Hugo en Irene vlijden zich tegen dictator Franco aan, totdat bleek dat hij het paar in de strijd met de andere pretendent, prins Juan Carlos, slechts een bijrol gunde.
Mede op basis van nooit eerder ontsloten archiefmateriaal uit Nederland en Spanje, beschrijft Daniela Hooghiemstra hun hoop, hun liefde, hun ambitie en, uiteindelijk, de radicale modernisering van hun ideaal.
De familie van Carlos Hugo speelde eeuwenlang een hoofdrol in de Europese geschiedenis. Op meesterlijke wijze beschrijft Hooghiemstra hoe revoluties en snelle veranderingen in Europa aan die macht een einde maakten en hoe zij van bestuurders in marionetten veranderden. Nooit eerder werden de achtergronden van wat in Nederland de ‘affaire Irene’ is gaan heten, zo onthullend en verhelderend beschreven.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Mens en maatschappij algemeen
Uitgeverij Balans B.V.
23 februari 2021
23 maart 2021

Reacties op: Om de liefde, voor de troon