Onderstroom

Veelgeprezen eenzame roman waarin een diepzeeduiker en een schrijfster het conflict uitbeelden tussen individueel bestaan en liefdevolle overgave, tussen 'ik' en 'wij'. Ver van huis, in een toeristenhotel aan de golf van Akaba, zoekt een schrijfster de innerlijke rust om het verhaal dat in haar hoofd zit te kunnen opschrijven. Ze ontmoet er een andere dwaalgast, een diepzeeduiker, en krijgt een verhouding met hem. Beiden raken geïntrigeerd door het levensgeheim dat de ander met zich meedraagt, maar ze laten elkaar daar niet in delen. Naarmate hun verhouding vordert, gaan hun geheimen steeds meer tussen hen in staan. De man en de vrouw verlangen naar overgave en geborgenheid, maar beiden zijn uiteindelijk onmachtig hun verleden van zich af te schudden of het te laten opgaan in een gezamenlijk heden. * Omslagillustratie: 'De verzoekingen van de Heilige Antonius' van Hieronymus Bosch (detail).

Is Onderstroom het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Onderstroom