Juli Zeh_Ons soort mensen
NRC:
De Standaard:
Humo:

Ons soort mensen

Rank 2080 Gelezen 396 Aan het lezen 23 Wil ik lezen 237 Favoriet 38 Recensies 22
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 3 Lijsten 3 Spots 6 Hebban 1000 309 Topics 1

Juli Zeh heeft met Ons soort mensen een meesterwerk geschreven.
Het lijkt alsof Linda in het paradijs is beland in het dorp Unterleuten. Maar de plattelands-idylle wordt wreed verstoord wanneer een investeringsmaatschappij besluit er een windmolenpark te gaan bouwen. Twee dorpsgenoten, een belegger en een boer, zijn bereid grond te verkopen voor een paar miljoen euro, maar dat grondgebied is nét te klein. Als Linda ook verkoopt is er wel genoeg plek. In gedachten ziet ze haar droom in vervulling gaan: eigenaar van een manege worden. Ze probeert het onderste uit de kan te halen. Dan is er nog een doorgewinterde herrieschopper, die alles op alles zet om het windmolenpark tegen te houden. Oude geschillen steken de kop op in het dorp – hoeveel intriges kunnen de bewoners aan?

Juli Zeh ontleedt de personages meesterlijk en met subtiele humor en laat hun ware gezichten zien.

Oorspronkelijke titel
Unterleuten