Nieuwjaar

Rank 1987 Gelezen 147 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 175 Favoriet 6 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 2 Spots 1 Top25's 1   Topics 0
Nieuwjaar, de nieuwe roman van de Duitse bestsellerauteur Juli Zeh, is een moderne, indringende roman over de levenslange gevolgen van een kindertrauma.

Lanzarote, nieuwjaarsdag: Henning wil fietsend de steile weg naar Femés beklimmen. Zijn materiaal is slecht, de fiets trapt zwaar en hij heeft geen proviand mee. Terwijl hij tegen wind en helling vecht laat hij zijn leven de revue passeren. Ogenschijnlijk loopt alles op rolletjes: hij heeft twee gezonde kinderen en een goede baan. Met zijn vrouw Teresa vormt hij een modern ouderpaar: ze delen de zorg . Maar eigenlijk gaat het slecht met Henning. Hij is al tijden overbelast. Kostwinner, echtgenoot, vader – geen van de rollen lijkt hem op het lijf geschreven. Wanneer Henning uitgeput in Femés aankomt realiseert hij zich dat hij er eerder is geweest. Toen hij hier als kind was is er iets vreselijks gebeurd, iets wat hij diep heeft weggestopt. Iets wat hem blijkbaar al die jaren heeft achtervolgd. In Nieuwjaar van Juli Zeh mondt zijn perfecte familievakantie uit in een nachtmerrie.

Annemarie Vlaming
Ambo|Anthos
08 november 2019
08 november 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Annemarie Vlaming

Angèle van Baalen Hebban Recensent

Brengt het nieuwe jaar een ommekeer?

door: Angèle van Baalen 3 reacties 2 likes

Van Juli Zeh (1974), die voor de roman Ons soort mensen (2016) genomineerd werd voor de Europese Literatuurprijs, verscheen in november 2019 de spannende roman Nieuwjaar. De mooie vertaling is van Annemarie Vlaming.

Henning, getrouwd met Theresa, werkt hard, slaapt slecht, deelt de zorg voor...

Reacties op: Nieuwjaar