Braakgrond

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
In Braakgrond van Juli Zeh is Dora met haar hondje naar het platteland verhuisd. Ze had behoefte aan een nieuwe omgeving, meer bewegingsvrijheid, meer ademruimte. Tijdens de lockdown wilde ze niet in de grote stad blijven, en nu wordt ze geplaagd door de vraag waarnaar ze eigenlijk op zoek is in deze tijdelijke leegte. Is het afstand van haar vriend Robert, die met zijn activisme steeds verder van haar af komt te staan? Of hoopt ze erachter te komen waarom de wereld zo verwarrend is geworden?
In Bracken, een klein dorp in het niemandsland van Brandenberg, is het niet zo idyllisch als het op het eerste gezicht leek. Dora’s nieuwe huis is nog ongemeubileerd, de tuin is een wildernis en de busverbinding naar de stad is slecht. En dan is er ook nog de buurman, die met zijn rechtse uitspraken voldoet aan al haar vooroordelen over mensen met een kaalgeschoren hoofd. Terwijl Dora haar gedachten probeert te ordenen, ontmoet ze mensen die niet in een hokje passen en die al haar vastgeroeste ideeën op zijn kop zetten.
Braakgrond van Juli Zeh gaat over onze vooroordelen, zwakheden en angsten, en bovenal over onze kracht, die bovenkomt zodra we onze menselijkheid durven tonen.
Over Ons soort mensen:
‘Wat een geweldig slimme en geestige schrijfster is Juli Zeh.’ – Trouw
‘Met elke nieuwe publicatie bevestigt Zeh haar status als Duits wonderkind.’ – Knack
**** ‘Ons soort mensen is een roman van het klassieke soort, verwant aan het werk van Jonathan Franzen.’ – de Volkskrant

Annemarie Vlaming
Ambo|Anthos