Onvoltooid verleden

Omstreeks 1485, tijdens de opstand tegen de Habsburgse aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk (1482-1492), schreef Bruggeling Jacob van Malen in gevangenschap vlijtig aan een eigen versie van de Excellente Cronike van Vlaenderen. Deze kroniek verhaalt de geschiedenis van Vlaanderen vanaf het legendarische ontstaan met de eerste Vlaamse forestiers of woudmeesters tot aan de regering van de Bourgondische hertogen in de late vijftiende eeuw. De Excellente Cronike werd overgeleverd in negentien zeer uiteenlopende handschriften, een gevolg van de voortdurende herschrijving van deze kroniek in verschillende stedelijke milieus in de loop van de vijftiende eeuw. Zo zijn er handschriften bewaard gebleven met een uitgesproken ‘Gentse’ of ‘Brugse’ blik op het Vlaamse verleden. Onvoltooid verleden toont de nauwe relatie aan tussen de geschiedschrijving en de stedelijke politiek in laatmiddeleeuws Vlaanderen door de verschillende sociale, politieke en culturele netwerken tussen scribenten en eigenaars van deze Excellente Cronike handschriften te reconstrueren.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Verloren