Oorlog in een koffer

Oorlog in een koffer

Gelezen 28 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 14 Favoriet 4 Recensies 1
Junior Spots 1   Topics 0
Benyamin Jacoby is een Joodse jongen die met zijn gezin in Mechelen woont. Zijn leven lijkt dat van een gewone tiener, tot de oorlog in mei 1940 uitbreekt. De Joden krijgen het steeds harder te verduren en de klanten blijven weg uit de winkel van Benyamins ouders. Uiteindelijk wordt het gezin Jacoby opgepakt en naar het concentratiekamp Auschwitz afgevoerd. Benyamin overleeft de hel, maar wat hem overkomen is, tekent hem voor de rest van zijn leven. Vlak voor zijn dood, meer dan zeventig jaar na de oorlog, vertelt Benyamin zijn verhaal aan zijn kleinzoon Pieter, aan wie hij ook een koffertje nalaat.
Een aangrijpend verhaal over de Jodenvervolging en de concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog, dat nog lang in je hoofd blijft rondspoken. Voor iedereen vanaf 12 jaar.
Kind & Jeugd
Fictie 13-15 jaar
Clavis bvba
24 juli 2017

Door lezers

Boekenbengels en Leesbeesten / Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen: de winnaars!
11 mei 2019 34 reacties
  Meer artikelen van lezers

Recensies

De verschrikkelijke jaren 40-45

door: EliseDeClercq 2 likes
Benyamin Jacoby is een joodse jongen en woont samen met zijn moeder Sara, zijn vader Isaac, zijn zus Sabrina en zijn broer Simon in Mechelen. Zijn ouders hebben een winkel waar ze van alles hebben: van Poolse worst tot verschillende alcoholische dranken.Het is 1940 en het is het begin van de...