Over de rooie

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
Een enorme woede-uitbarsting in een situatie die daar op het eerste gezicht weinig of geen aanleiding toe geeft. Velen schamen zich ervoor, of zijn op zijn minst niet tevreden over hun onbeheerste gedrag. Sommigen begrijpen niet waarom ze zo handelen, anderen geven de omgeving de schuld van hun uitbarstingen.

Dit boek geeft een beschrijving van het verschijnsel woede. Is het van alle tijden? Is het (sub)cultureel gebonden? Hoe denkt de psychologie erover? En wat gebeurt er nu eigenlijk met je als je woedend bent? Daarnaast geeft het boek adviezen over hoe je jezelf beter onder controle kunt houden. Deze adviezen richten zich enerzijds op het niet meer maken van bepaalde 'denkfouten', anderzijds op het eerder in je eigen gedrag ingrijpen door beter op signalen van het lichaam te letten, zodat het niet altijd maar zwart voor de ogen hoeft te worden, met alle gevolgen van dien.

Dit boek verschijnt in de serie Zorgen voor jezelf.

Over de auteur(s):
Jan Bernard (1946) is als klinisch psycholoog/psychotherapeut/gedragstherapeut werkzaam bij ggz-NHN, Divisie Forensische Psychiatrie. Samen met Van Waegeningh geeft hij onder auspici?n van de RINO-Noord-Holland workshops voor hulpverleners die zich bezighouden met deze problematiek.

Deedee van Waegeningh (1971) is gz-psycholoog/gedragstherapeut. Zij heeft als inrichtingspsycholoog in de gevangenis gewerkt en werkt sinds 2004 bij de Waag, het centrum voor ambulante forensische psychiatrie.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen