9789464050745_6940e2

Pater Jan Daniël Bakker s.s.s.

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Pater Jan Bakker (1914-1982) was een man van actie, een doener, koppig en eigenwijs. Zag hij het belang van een zaak, dan ging hij er helemaal voor. Hij trad in bij de paters van het Heilig Sacrament en werd in 1940 priester. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat hij in het verzet. Hij kreeg toen de bijnaam ‘de foxterriër’ vanwege zijn enorme doorzettingsvermogen. Bij de Vereniging voor Seminarie- en Kloosterbibliothecarissen leefde hij zich uit in tijdschriften en boeken. Pater Bakker was de drijvende kracht achter die vereniging en heeft zeer veel betekend voor de kerkelijke bibliotheken in Nederland. Zijn echte passie was de kerk in Midden- en Oost-Europa, waar gelovigen door de communistische machthebbers tot de dood aan toe werden vervolgd. Hij reisde regelmatig naar Midden-Europa, voormalig Joegoslavië, Bulgarije, Roemenië en de Sovjet- Unie. Daar legde hij contacten en maakte vrienden. Naast persoonlijke ontmoetingen smokkelde pater Bakker grootschalig boeken en tijdschriften. Waar mogelijk bracht hij mensen en ideeën uit Oost en West bij elkaar. De auteur Frans Hoppenbrouwers is kerkhistoricus en medewerker van de in 1974 door pater Bakker opgerichte stichting Communicantes.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen
Brave New Books
24 november 2021
24 november 2021

Reacties op: Pater Jan Daniël Bakker s.s.s.