Patrick Barnewall

Patrick Barnewall

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Patrick Barnewall kwam na 1672 met zijn broers naar Nederland. Het Ierse regiment waarvan zij deel uitmaakten, werd ingezet in de strijd tegen de Fransen. De Ierse katholieke afkomst evenwel van het regiment gaf spanningen.
Patricks verblijf werd in 1681 definitief door zijn huwelijk met Margrieta Focanus, afkomstig uit een Hollandse regentenfamilie. Patrick kreeg een kans om zijn verloren Ierse wereld in de Nederlanden opnieuw op te bouwen.
Door zijn aard, maar zeker door het verloop der omstandigheden, zou zijn leven en dat van zijn familie een dramatische wending krijgen.
De oppositie uit de katholieke Ierse kringen tegen de protestantse Willem III maakte ook Barnewall verdacht, ondanks zijn militaire loyaliteit. Financieel raakte hij aan de grond.
Daarna zorgde een beladen “mariage de raison” van zoon Robert met de “zedeloze” Sophia van Noortwijck voor de nodige sensatie.
Tenslotte probeerde hij zich tijdens de vredesbesprekingen te Utrecht in 1712 te rehabiliteren. Door zijn rol in de spionagezaak Azzurini bleef zijn persoon verdacht.
Desondanks slaagde de onverschrokken Patrick Barnewall erin het kasteel te Tuil voor zijn zoon David François te behouden.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books