Dwalen door een familiearchief

Dwalen door een familiearchief

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0
Het boek "Dwalen door een familiearchief" is een speurtocht door een archief met een kloppend hart in de 18de eeuw. In dit milieu van regenten, kooplieden en geleerden ontwikkelde zich het natuurwetenschappelijke en verlichte denken. De overlevering van het archief is verbonden met de rampspoed die Christiaan Paulus de Vos (1781-1857) trof.
Stammoeder Aminetta Barnewall klom al in 1706 voor de onterechte gevangenneming van haar vader op de barricaden. In dit boek wordt het mysterie Dobbrauski opgelost. De Amsterdamse koopman Christiaan Paulus Meijer bleek een mercator sapiens met een museum naturalis en een uitgebreide bibliotheek.
Josine Helmcke haar getalenteerde broer bleek een vooraanstaand patriot en vergeten dichter te zijn, die al in 1790 de toon van de romantiek wist te vinden. De veelzijdig natuurkundige Christiaan Paulus Schacht was een studievriend van A.C.W. Staring. En dan de slepende boedelscheiding van C.P. Meijer die professor J.Th. Rossijn grijze haren bezorgde. Kortom een boek dat verdient om gelezen te worden als een roman over voorbije tijden.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen
Brave New Books
15 januari 2020
15 januari 2020

Reacties op: Dwalen door een familiearchief