Plectrude

Een vrouw vermoordt haar man omdat hij een alledaagse voornaam aan hun kind wil geven. Ze bevalt in de gevangenis en pleegt zelfmoord. Wat moet er van het kind worden met die onmogelijke voornaam en loodzware erfenis?
Wie zijn kind Tanguy of Joëlle wil noemen, wil het een middelmatig leven geven, met een beperkt perspectief. Ik wil dat mijn baby een onbeperkte horizon heeft. Ik wil dat hij zich volkomen vrij voelt en dat zijn naam hem een uitzonderlijk lot voorzegt. Lucette beviel in de gevangenis van een meisje. Ze nam haar in haar armen en keek haar aan met een blik waarin alle liefde van de wereld lag. Een gelukkiger jonge moeder bestond er niet. Wat ben je mooi! zei ze voortdurend tegen de baby. Hoe wilt u haar noemen? Plectrude. (fragment)
Ik spreek vaak met vrienden af in Père-Lachaise of Montmartre, eerder dan op café. Ik vind het mooie plekken, helemaal niet griezelig (Amélie Nothomb)

Is Plectrude het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Plectrude