Pontenilo Midprice

Rank 4273 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

Pontenilo van Irma Joubert is een historische roman over een Zuid-Afrikaans gezin, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog tot op het bot verdeeld raakt. De Engelsgezinde dochter komt tegenover haar vader en broer te staan die partij kiezen voor de Duitsers en Italianen.

De slagschaduw van de Tweede Wereldoorlog valt niet alleen over Europa, maar verspreidt zich tot diep in Zuid-Afrika. De politieke tegenstellingen in dat land ontwrichten ook het hechte Afrikaner gezin Fourie. De sfeer in huis wordt om te snijden. De gevoelige Klara, die een goede vriend verloor bij de slag om El Alamein, probeert de vrede in haar familie te bewaren.

Dan wordt op de plaas van Fourie een Italiaanse krijgsgevangene tewerkgesteld - gevangengenomen bij El Alamein. Tegen wil en dank groeit er bij Klara een intense woede tegen deze vreemdeling. Terwijl de Italiaan moet meebouwen aan een grote brug, wordt de kloof tussen de leden van het gezin Fourie steeds groter.

Pontenilo is het tweede deel in de trilogie 'Dochters van Zuid-Afrika', met Kind van de rivier en Kronkelpad.

Historische roman (populair)
KokBoekencentrum Fictie