Primitieve dagen

Winnaar Pulitzer Prize 2016 voor beste (auto)biografie

De jonge boekenwurm William groeit op in Hawaï, waar hij terechtkomt op een moeilijke school in een achterstandswijk van Honolulu. Wanneer de sociale onrust in de jaren zestig aanzwelt, krijgt William het als onderdeel van de blanke minderheid zwaar te verduren.
Dit verandert wanneer hij in aanraking komt met de voor hem nog onbekende wereld van het surfen. In het water wint William het respect van de Hawaïaanse jeugd, waarmee hij zijn eerste ervaringen opdoet in de angstaanjagend hoge golven van de zee.
Op scherpzinnige, onnavolgbare wijze beschrijft Finnegan zijn levenslange obsessie met de zee, die hem ertoe aanzet de golven te achtervolgen over de hele wereld: van zijn jeugd in Hawaï, tot zijn omzwervingen langs de Stille Oceaan, Australië, Fiji en Madeira. Primitieve dagen is het overdonderende verslag van zijn avonturen op het water, maar bovenal van liefde, humor en kameraadschap.

'Nooit eerder verscheen er een boek met zulke scherpe observaties over de wereld van het surfen, en zeker nooit zo goed. (...) Dit is zonder twijfel het beste surfersboek dat ik ooit heb gelezen. Het is een stilistisch meesterwerk met nauwkeurige beschrijvingen, geschreven met een ongegeneerde en aanstekelijke ernst. Finnegan schreef niet alleen een surfersboek voor surfers, maar bovenal een boek over Amerikaanse jongensjaren. Vergelijkbaar met Jon Krakauers Into the Wild is het een bijzonder onderzoek naar wat er gebeurt als literaire ideeën over vrijheid en zuiverheid een jongeman in hun greep hebben, en hem leiden naar de verste uithoeken ter wereld.' The New York Times

'Prachtig geschreven en bijzonder aangrijpend. (...) Ook wie de sport niet beoefent zal getrakteerd worden op een overdonderend reisverslag, rijk aan obscure en scherp waargenomen bestemmingen. Ik durf te beweren dat Finnegan een rolmodel is voor eenieder die volledig en zinderend wil leven.' The Wall Street Journal

Recensies (1)

Is Primitieve dagen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Primitieve dagen