Prooi

‘Prooi’ is het nieuwste boek van Ayaan Hirsi Ali. De these van dit even scherpzinnige als controversiële boek is simpel. Hirsi Ali stelt dat de recente instroom van mensen uit een islamitische samenleving een gevaar vormt voor de rechten van vrouwen, niet alleen van migranten maar ook van vrouwen uit de westerse cultuur. Daarover durft niemand openlijk te praten uit angst voor racist of extreem-rechts te worden uitgemaakt. Hirsi Ali wil het taboe doorbreken vanuit de gedachte dat als we er niet openhartig over praten, we de rechtspopulisten die het er wél over hebben en vaak schromelijk overdrijven en haat tegen migranten voeden, juist in de kaart spelen. Het betoog bestaat uit een mix van persoonlijke verhalen en getuigenissen, harde feiten, cijfers en kritiek op het integratiebeleid van Europese landen. Hirsi Ali is zich bewust van het gevoelige karakter van de dingen die ze zegt. Ze wil laten zien dat ontkenning van het probleem geen oplossing is. ‘Prooi’ biedt een aantal bijzonder overtuigende oplossingen voor de beschreven problemen – Hirsi Ali eindigt dus met een positieve noot: een oproep tot verandering. +

Atlas Contact, Uitgeverij
01 januari 2021