Regelgeving in het welzijnswerk

Samen met de sociale wetgeving is de welzijnsregelgeving wellicht de meest dynamische wetgeving. Inspelen op steeds weer nieuwe behoeften vereist permanente aanpassingen en de nodige flexibiliteit om hulp en zorg op maat te kunnen verzekeren. Deze derde herziene editie van Regelgeving in het welzijnswerk behandelt de wettelijke krijtlijnen die de overheid uittekent om het welzijn van haar burgers te garanderen. Opdat ook u weer helemaal mee bent met de nieuwste regels. Voor elke zorg- of hulpverlening stellen we ons de vraag: wie heeft er onder welke voorwaarden toegang toe? Dat is immers de eerste vraag waar elke welzijnswerker mee geconfronteerd wordt. Hoe kan ik mijn cliënt helpen? Het vertrekpunt blijft in deze nieuwe editie dan ook de positie van de cliënt. Regelgeving in het welzijnswerk concentreert zich op de Vlaamse regelgeving. Het nieuwe woonzorgdecreet, de evolutie van het integratiebeleid naar het diversiteitsbeleid en verder naar het inburgeringsbeleid, de nieuwe adoptieprocedure en de recente evolutie in de kinderopvang zijn slechts enkele van de maatschappelijke hete hangijzers. Daarnaast wordt er stilgestaan bij de kwaliteitsvoorwaarden die de overheid oplegt aan voorzieningen. Ook binnen de voorzieningen kijken we naar wat deze kwaliteitszorg juist betekent. Per sector worden een aantal recente evoluties en knelpunten besproken en tot slot wordt ook de Vlaamse zorgverzekering behandeld.

Is Regelgeving in het welzijnswerk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Regelgeving in het welzijnswerk