Renga

De renga volgt een oude traditie van rondreizende dichters die met plaatselijke coryfeeën tijdens een festival of bij de keizer van Japan verzen uitwisselden en aaneenregen tot een groot gedicht Rond 1600 ontstond rond de Japanse dichter Basho het een serieuze hoogtepunt de Kasen Renga die meestal geschreven werd in één sessie in 36 verzen.
In deze tijd probeert men over de hele wereld dit voorbeeld te volgen, op diverse internationale samenkomsten geeft men de traditie door en voegt vernieuwingen toe, bijvoorbeeld vanuit Japan kortere renga zoals de Nijiun, en Shisan, uit Amerika de Rengay, uit Engeland de Yotsumono met maar 4 verzen, ook ik probeer Europese en Japanse invloeden te vermengen en de muziektraditie van de Suite uit de16-de eeuwse barok te transponeren tot poëzie en renga. Daarnaast heb ik ook de tan renga van 2 verzen doorgezet in een soort Multi Renga.
Terug naar onze middeleeuwen met sonnetten en erkenning voor de rederijkers. Nu heden ten dage bijna heel de wereld poëzie schrijft, wil dit boek ook het lezen stimuleren, maar vooral andere schrijvers inspireren en aanzetten tot de renga in de hoop ooit een meer dan 1000-voudige renga te veroorzaken.

Is Renga het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Renga