Resultaat van onvermogen

Resultaat van onvermogen is het aangrijpende relaas van de vijftienjarige Jesse, die is overgeleverd aan de grillen van een instelling voor verstandelijke gehandicapten, die het spoor volledig bijster raakt in de begeleiding van deze jongen. Mensen met een verstandelijke beperking behoren tot de meest kwetsbare deelnemers aan onze samenleving. Door hun gebrek aan intelligentie zijn ze onvoldoende in staat om op een doeltreffende manier de misstanden in hun instellingsbestaan aan de kaak te stellen. Slechts in enkele gevallen verschijnen er verhalen over wantoestanden in de pers. In deze gevallen is de situatie volledig uit de hand gelopen en lokt het schrijnende nieuws dan ook verontwaardiging uit onder de bevolking. Het welzijn van mensen met een intelligentiebeperking kan worden beschouwd als een toetssteen van onze beschaving. Als wettelijk vertegenwoordiger van zijn pleegzoon had Sakkers de volledige toegang tot alle rapportage en verslaglegging die door de instelling over Jesse is bijgehouden. Dit, aangevuld met persoonlijke email- en briefwisseling over zijn pleegzoon, stelt Sakkers in staat een volledige reconstructie te maken van deze bewogen zorggeschiedenis. Nog nooit eerder is in Nederland een boek verschenen dat op deze wijze een persoonlijke tragedie binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg naar buiten brengt.

Auteur Hans Sakkers (1958) is werkzaam in de verstandelijk gehandicaptenzorg en publiceerde sinds 1990 een fors aantal boeken.

Is Resultaat van onvermogen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Resultaat van onvermogen