Rijke baronnen en bezitloze paters

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Martijn Pijnenburg
Rijke baronnen en bezitloze paters. 375 jaar landgoed De Essenburg

Op 11 juli 1950, het hoogfeest van St. Norbertus, stichter van de norbertijnenorde, maakt de abt van Berne de namen bekend van twintig medebroeders die hij heeft benoemd voor een nieuwe stichting. Zij verhuizen van het Brabantse land naar De Essenburg in Hierden, midden op de orthodox-protestantse Veluwe. De Essenburg is een landgoed met een rijke geschiedenis, ‘een der aangenaamste hofsteden deser Land-streecke’.

Dit boek neemt u mee in de rijke geschiedenis van het landgoed en zijn markante bewoners. Voor het eerst wordt de unieke geschiedenis van de norbertijnenpriorij uitgebreid belicht.

Martijn Pijnenburg (1987) is historicus met bijzondere belangstelling voor de geschiedenis van de Rooms-Katholieke Kerk. Hij is o.a. gemeenteraadslid van Harderwijk en bestuurslid van de historische vereniging Herderewich. Sinds zijn jeugd voelt hij een sterke verbondenheid met de norbertijnen van De Essenburg en Mariëngaard.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis
Abdij Van Berne, Uitgeverij
20 april 2020
30 mei 2020

Reacties op: Rijke baronnen en bezitloze paters