Romeinse sagen en legenden

Aeneas en Dido, Romulus en Remus, de Sabijnse Maagdenroof. Slechts een handvol figuren en verhalen uit de Romeinse tijd doen bij de meeste mensen nog een belletje rinkelen. Toch is precies die Romeinse sagenwereld een grote inspiratiebron geweest voor onze westerse literatuur, muziek, kunst en taal.
Dit boek gidst u naar het vaak ongekende Rome van goden en koningen, van turbulente oorlogen en verraderlijke intriges. Dit boeiende basiswerk laat u kennismaken met nagenoeg alle verhalen uit dit klassieke erfgoed. Zowel de Aeneis van Vergilius als Ab urbe condita van Livius werden compleet naverteld en aangevuld met verhalen van o.a. Ovidius, Plutarchus, Tacitus en Dionysius van Halicarnassus.
De Romeinse sagen en legenden zijn chronologisch gerangschikt, van de omzwervingen van Aeneas uit Troje, over de stichting van Rome, de koningstijd met onder meer Numa Pompilius, de installatie van de republiek door Junius Brutus, de invasie van de Galliërs en de Samnistische oorlogen. Bij de verhalen horen spreekwoorden, kaarten en stambomen. Registers maken snel opzoeken mogelijk. Prachtige schilderijen, fresco’s, beeldhouwwerken illustreren het geheel op een onnavolgbare manier.
JO CLAES schreef eerder De Bijbel. Schatkamer van kunst en taal en Griekse mythen en sagen. Schatkamer van kunst en taal, over de andere grote bronnen van onze cultuur. Hij is medeauteur van het drieluik Sanctus, Sancti en Sanctorum, praktische standaardwerken om heiligen te herkennen.

Is Romeinse sagen en legenden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Romeinse sagen en legenden