Schedel

Schedel

Thrillers & Spanning   Topics 0
Terwijl in België een controverse woedt rond godsdienstonderwijs op scholen, wat volgens evolutiebiologen moet worden afgeschaft, vindt men op een klein eiland in de buurt van Kreta de voorhistorische schedel van een vreemdsoortige mensachtige. De vondst kan een argument zijn tegen de aanhangers van het creationisme, die het godsdienstonderwijs verdedigen. Een vooraanstaande katholieke bioloog wil harde acties ondernemen tegen zijn voornaamste tegenstander: professor Linus Polcke. Deze laatste wordt naar Kreta geroepen door zijn twee collega’s paleontologen om hen bij te staan bij de identificatie van de vondst, die zowel kenmerken vertoont van een hominide als van een aapachtige.
De ontdekking wekt de afgunst van een Nederlandse paleontoloog, die plannen beraamt om zijn eigen naam met de schedel te verbinden. Dan doet zich ter plaatse een moord voor en de Kretenzische inspecteur Pistikakis gaat koortsachtig op zoek naar de dader. Hij stelt vast dat er veel wrijvingen zijn onder de wetenschappers en denkt de dader te vinden in die academische kringen.
En dan verdwijnt ook de belangrijke schedel spoorloos.
Literaire thriller
Brave New Books