Schemagerichte therapie in groepen

Rank 3996 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Iedereen heeft opvattingen over zichzelf en anderen. Hardnekkige opvattingen, zogeheten ''schema's'', bepalen hoe mensen in het dagelijks leven functioneren. In de kinderjaren wordt hiervoor de kiem gelegd. Deze opvattingen worden versterkt door ervaringen na de kindertijd. De zo ontwikkelde schema's zorgen voor een gevoel van veiligheid. Ervaringen worden vaak zodanig aangepast dat ze de ''juistheid'' van de schema''s bevestigen. Sommige mensen ondervinden zo''n last van hun schema''s in het dagelijks functioneren dat er sprake van een persoonlijkheidsstoornis is.

De handleiding Schemagerichte therapie beschrijft een protocol voor de behandeling van mensen die als gevolg van hun schema''s in het leven vastlopen. Het doel van het protocol is de invloed van schema''s op het dagelijks leven te verminderen. Dit wordt mensen geleerd door middel van technieken maar vooral door interpersoonlijk leren. Deze technieken staan beschreven in het werkboek Schemagerichte therapie

Er bestaat in het veld enthousiasme over de uitwerking van deze therapie bij patiënten met een persoonlijkheidsprobleem. De eerste resultaten zijn gunstig. Positief is men ook over de gestructureerde opzet en de tijdsduur van het protocol. Deze voordelen zijn niet alleen belangrijk voor de patiënt, maar ook gunstig vanwege het beperkte aantal psychotherapiesessies dat in veel gevallen wordt vergoed.

De handleiding Schemagerichte therapie geeft heldere richtlijnen hoe dit protocol in de dagelijkse behandelpraktijk kan worden toegepast: van sessie tot sessie.

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker