Schöffer & Co.

De Amsterdamse Conrad en Sara Schöffer hebben hun kinderen Lidia, Peter en de latere vooraanstaande historicus Ivo opgevoed met een sterk gevoel van rechtvaardigheid. Het gezin is dan ook niet van plan lijdzaam toe te kijken hoe hun joodse stadgenoten het tijdens de bezetting steeds moeilijker krijgen en uiteindelijk worden weggevoerd. Hun woning aan de Hacquartstraat wordt een centrum van verzet waar Lidia zich specialiseert in het vervalsen van documenten. De rest van het gezin raakt diep betrokken bij de hulp aan onderduikers die zich verspreid over de stad schuilhouden. Een van die plekken is het pand van Ivo’s dispuut Unica aan de Reguliersgracht. Hier zullen tot de bevrijding vele onderduikers een veilig onderkomen vinden. Aangevuld met nicht Marijke en neef Co Meulman vormen de Schöffers een echt familiebedrijf in verzetszaken. Schöffer & Co. vertelt het fascine rende verhaal van een familie die direct en indirect het leven van honder den mensen heeft gered. Het werpt een nieuw licht op de organisatie van de hulp aan onderduikers en laat zien hoezeer de levens van onderduikers en hun helpers met elkaar verweven zijn.

GERBEN POST (1978) is als historicus en educator verbonden aan verschil lende museale instellingen zoals de Anne Frank Stichting, het Joods Cultureel Kwartier en het Nationaal Onderduikmuseum. Hij doet historisch onderzoek en publiceerde eerder Lot ty’s bankje. Stilstaan bij de Jodenver volging in Amsterdam.

‘Op basis van prachtige, zeer persoonlijke en authentieke bronnen schetst Gerben Post de belevenissen van een reeks personen tijdens de bezettingstijd: joden die zich aan de greep van de bezetter wilden onttrekken en hun helpers. Zelden zag ik de eigen dynamiek van met name de wisselwerking tussen onderduikers en hun verzorgers in deze jaren vol onzekerheid en dreiging zo indringend en levensecht gedemonstreerd. Een fascinerend boek.’

HANS BLOM, EMERITUS HOOGLERAAR NEDERLANDSE GESCHIEDENIS AAN DE UVA EN OUD-DIRECTEUR VAN HET NIOD

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Prometheus
01 juni 2021
01 juni 2021

Reacties op: Schöffer & Co.