Seks in de gevangenis

Wanneer Michel Ackaert in het gevangeniswezen terechtkomt, heeft hij al een hele carrière achter de rug. Zijn gave én vloek: mildheid. In de nieuwe job blijkt die vaak het ideale smeermiddel om de pijn en de frustraties van gedetineerden en hun bezoekers te verzachten. Al snel vindt Michel een project dat hem ligt: het bezoek zonder toezicht, kortweg B.Z.T. In het leven geroepen als erkenning van de intieme band die iedere mens met zijn of haar partner heeft, en vanuit de idee dat vrijheidsberoving de enige straf dient te zijn, is het ‘seksbezoek’ voor vele oudgedienden een stap te ver. Toch is het B.Z.T. vandaag in alle gevangenissen een feit, al zijn de omstandigheden verre van ideaal. Partners vertellen Michel over hun gêne om op ‘seksbezoek’ te komen, de problemen die ze ervaren met de strikte regelgeving, en de moeite die het kost om überhaupt op bezoek te kúnnen komen.

“Seks in de gevangenis gaat over veel meer dan de titel doet vermoeden. Aan de hand van prikkelende anekdotes en beschrijvingen van het B.Z.T., maar ook herinneringen van vóór zijn tijd in de gevangenis, houdt de auteur een impliciet pleidooi voor menswaardige detentie. Mildheid, humor en engagement vormen de werktuigen waarmee hij deze overtuiging in de praktijk brengt in zijn eigen kleine, maar o zo belangrijke hoekje van het B.Z.T.” – Dieter Glas, collega P.C.B.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Skribis - Nevelland Graphics
29 juni 2021
29 juni 2021

Reacties op: Seks in de gevangenis