Sibylla en Sibyllae

Misschien heeft zij echt geleefd, Sibylla, ergens in Klein-Azië, in de eeuwen dat de Grieken voor het eerst van zich deden spreken. Een vrouw die dingen zag die niemand zag. Haar band met het bovennatuurlijke maakte de overstap naar de wereld van goden en nimfen klein. Na verloop van tijd bleken er meer Sibyllae te zijn, verspreid over de hele toenmalige wereld, van Babylon en Erythrae in het oosten tot Cumae in het westen. In de oude wereld maakte Sibylla deel uit van het antieke polytheïsme, totdat joden en christenen haar ontdekten als "de heidense profetes van de ene ware God". Kern van haar boodschap werd in de middeleeuwen de verlossing van de wereld door Christus, het Laatste Oordeel en het einde van de wereld. Nog altijd wachten Sibyllae aan de ingang van menige kerk de bekeerling op om hem binnen te leiden in het heiligdom van het ware geloof. In Sibylla en Sibyllae wordt de tocht door de eeuwen heen gevolgd, van pagane profetes tot apocalyptische zangeres van het Iudicii Signum in Catalonië en op de Balearen. +

Geschiedenis & Politiek
Oudheid (tot 500)