Slachthuis vijf

Slachthuis vijf

Gelezen 416 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 156 Favoriet 38 Recensies 9
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 5 Spots 15 Hebban 1000 417   Topics 0

Kurt Vonnegut was in 1945 zelf aanwezig in Dresden toen de geallieerden de stad platbombardeerden. Hij overleefde de aanval doordat hij met zijn medegevangenen schuilde in de koelkelders van het slachthuis waar hij als krijgsgevangene tewerkgesteld was. Hij verwerkte deze traumatische ervaring in de aanvankelijk omstreden maar inmiddels klassiek geworden roman Slachthuis vijf.

Billy Pelgrim, de hoofdpersoon, staat los van de tijd. Hij gaat slapen als stokoude weduwnaar en wordt wakker op de dag van zijn bruiloft. Hij stapt een deur binnen in 1955 en komt in 1941 weer naar buiten. Hij heeft zijn eigen geboorte en dood vele malen gezien, zegt hij, en bezoekt regelmatig alle gebeurtenissen daartussenin. Alleen zo, volkomen losgeraakt van de realiteit, slaagt Billy erin om de verschrikkingen van Dresden te verwerken. Een verbijsterend meesterwerk dat iedereen gelezen moet hebben.

Oorlogs- en verzetsroman
Else Hoog