0000189612_SPQR_2_710_130_0_0

Parool:

SPQR

Gelezen 35 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 38 Favoriet 3 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 3 Lijsten 1 Spots 2   Topics 0

Het oude Rome is belangrijk. De geschiedenis van het rijk, van zijn veroveringen, wreedheid en uitspattingen, is voor ons nog altijd een ijkpunt. Zijn mythen, verhalen, disputen en problemen houden ons nog altijd bezig.
SPQR biedt een frisse kijk op de Romeinse geschiedenis door een van ’s werelds belangrijkste classici. Mary Beard onderzoekt niet alleen hoe Rome van een onbelangrijk dorp in Midden-Italië uitgroeide tot een wereldmacht die heerste over een gebied van Spanje tot in Syrië, maar ook hoe de Romeinen zichzelf en hun wereld zagen, en waarom dat van belang is tot in onze eeuw.
Deze gezaghebbende geschiedenis omspant duizend jaar, en werpt een nieuw licht op veel aspecten van de Romeinse beschaving, van de slavernij en de religie tot het stromend water. Het is het definitieve boek over het oude Rome, verrassend en goedgeschreven.

Geschiedenis & Politiek
Oudheid (tot 500)
Athenaeum
19 januari 2016
05 april 2016

Dodelijke slangen passen niet in een fruitmand

door: Ellen IJzerman (prowisorio)

Aan het eind van SPQR schrijft Mary Beard het volgende:

'In het vervolg doe ik aanbevelingen voor een verdere verkenning van de behandelde onderwerpen en verwijs ik naar enkele van de moeilijker vindbare teksten en bronnen die ik genoemd heb, met inbegrip van een aantal oude en nieuwe persoonlijke...

Reacties op: SPQR