Pompeii

Pompeii

Gelezen 15 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 20 Favoriet 2 Recensies 1
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0
Pompeii, bedolven na een explosie van de Vesuvius in 79 n.Chr., blijft de belangrijkste bron voor onze kennis van de dagelijkse praktijk in het Romeinse rijk. In dit opzienbarende boek reconstrueert Mary Beard het stedelijk leven aan de hand van de archeologische resten. Wat zeggen die over het leven toen, over seks en politiek, voedsel en religie, slavernij en geletterdheid?
Pompeii staat vol verrassende details: het systeem van eenrichtingsverkeer, de verfpotten die door schilders zijn achtergelaten, de 153 wastafeltjes met daarop de boekhouding van de plaatselijke bankier en veilingmeester, een ivoren beeldje van een Indiase godin en een tafel die eigendom was van een van Caesars moordenaars.
Lees over die bankier, Lucius Caecilius Jucundus; over Eumachia, de priesteres die een van de grootste gebouwen van Pompeii financierde; over Celadus, stergladiator, de `man die meisjesharten breekt , en over tientallen anderen. Pompeii toont ons de ware, complete stad.

Geschiedenis & Politiek
Oudheid (tot 500)