Srebrenica overleven

Srebrenica overleven

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Op 11 juli 1995 werd de Bosnische stad Srebrenica, op dat moment een veilige enclave van de Verenigde Naties, ingenomen door de Bosnisch-Servische troepen van Ratko Mladi?. Meer dan achtduizend Moslimjongens en -mannen werden daarop vermoord. Het was de grootste genocide in Europa sinds de Holocaust.

De Bosnische Moslim Hasan Hasanovi? was getuige van de val van Srebrenica, waarbij zijn tweelingbroer en zijn vader werden omgebracht. Hij was toen negentien jaar. In Srebrenica overleven vertelt hij het aangrijpende verhaal van zijn familie voor, tijdens en na de Joegoslavische burgeroorlog, die in de jaren negentig de hele Balkan verscheurde. Zijn getuigenis is een must-read voor iedereen die wil begrijpen hoe een genocide opnieuw kon plaatsvinden in Europa.

Hasan Hasanovi? (1975) is vertaler en curator van het Srebrenica-Poto?ari Memorial and Cemetery. Hij informeert jaarlijks duizenden bezoekers van het herdenkingscentrum en reist de wereld rond om in scholen en universiteiten over de genocide te praten. Zijn boek Surviving Srebrenica wordt ook vertaald in het Italiaans en het Duits.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Polis
10 oktober 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,00 Bestel het e-book € 14,99