De stormvloed

Het is het jaar 1953 op Canvey Island. Len en tante Vi zijn aan het dansen, hij met glimmend gepoetste schoenen en glad haar, zij met bontstola en lange handschoenen. Oom George kijkt toe maar zijn gedachten zijn elders.
Op datzelfde moment vechten Lens echtgenote Lily en hun zoontje Martin thuis voor hun leven, tot hun middel in het woest kolkende zwarte water. Lily's voet zit vast, maar ze smeekt haar zoon haar achter te laten, zodat hij hulp kan gaan halen.
In de jaren na de stormvloed zoekt Len troost bij Vi, terwijl Martin zich steeds meer van beiden vervreemd voelt, verteerd door gevoelens van schuld en verlies. We volgen de familie in woelige tijden, van de schaarste in de naoorlogse jaren tot de dag dat de IJzeren Dame in Downing Street de macht grijpt. en daarna.
De stormvloed is diep aangrijpend en prachtig geschreven, en vertelt via de tragedie en het verlies van familie het verhaal van veranderende tijden in het naoorlogse Engeland.
James Runcie is de auteur van twee romans, De smaak van liefde en De kleur van de hernel. Hij won prijzen met zijn films en schreef scenario's voor de BBC-televisie. James Runcie woonr met zijn vrouw en twee dochters in St Albans.
Een teder, intiem relaas dat me zowel weemoedig maakte als in vervoering bracht. Jim Grace
'Je wordt erdoor verzwolgen... een modern epos over generaties, sociale en politieke veranderingen.' Vogue
Ontroerend en volkomen oprecht.' The Observer

Is De stormvloed het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De stormvloed