Straffen op mensenmaat

Welke soort straffen legt de maatschappij de overtreders op? En bereikt dit soort bestraffing haar beoogde doel? Weet de rechtzoekende voldoende welke straffen kunnen opgelegd worden, wie de actoren zijn binnen het strafproces? Van wie gaat het straffen uit? Beschikt de rechter over voldoende kennis om te straffen? En hoe zit het met de factor ÔmachtÕ? Bestaat er nog klassejustitie? Zijn procedureregels noodzakelijk voor een rechtvaardige bestraffing of juist niet? Dienen straffen volledig uitgevoerd te worden, zo ja waarom, of zo niet, waarom niet? In dit boek maakt advocaat Walter Van Steenbrugge een analyse van ons huidige strafsysteem. Hij reflecteert over de zin en onzin van straffen, en formuleert ook een plan met revolutionaire veranderingen. Veranderingen die zullen leiden naar een rechtvaardiger en humaner rechtssysteem.

Advocaat Walter Van Steenbrugge (1964) verwierf bekendheid als strafpleiter in enkele spraakmakende assisenzaken. Daarnaast voert hij gedreven strijd voor een hervorming van het Belgische rechtssysteem. Hij neemt regelmatig deel aan verschillende debatten, geeft voordrachten en publiceerde tal van juridische bijdragen, bijvoorbeeld in Waar Belgi‘ voor staat: een Toekomstvisie (2007, red. Geert Buelens, Jan Goossens en David Van Reybrouck).

Is Straffen op mensenmaat het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Straffen op mensenmaat