Swing time

Swing time

Gelezen 70 Aan het lezen 16 Wil ik lezen 57 Favoriet 3 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 2 Gespot 4 Lijsten 3 Spots 3 Top25's 3   Topics 0

Twee vriendinnen uit een arme wijk in Noord-Londen dromen ervan danseres te worden. Maar slechts een van hen heeft talent. Het andere meisje moet haar droom prijsgeven, maar zal zijdelings in de wereld van de dans blijven als persoonlijk assistente van een wereldberoemde popster - een bestaan vol glamour, maar altijd de glamour van anderen. De moeilijke relatie met haar moeder confronteert haar bovendien met allerlei vragen over haar afkomst.
Wat hebben muziek, dans en persoonlijke ambitie met elkaar te maken? In hoeverre val je samen met de geschiedenis van je voorouders? En wanneer is een mens eigenlijk vrij?
De hechte maar ingewikkelde vriendschap tussen deze meisjes eindigt abrupt als ze begin twintig zijn, maar ze blijven elkaars leven op afstand bepalen.
Swing Time is een oogverblindend, energiek en hartverwarmend verhaal over vriendschap, muziek en afkomst en hoe al deze dingen bepalen wie we zijn. Deze roman, die beweegt tussen de contrasterende decors van Noordwest-Londen en West-Afrika, is een exuberante dans op de muziek van de tijd.

Zadie Smith (1975) is een van de grootste en invloedrijkste schrijvers van haar generatie. Ze publiceerde de veelvuldig bekroonde romans Witte tanden, De handtekeningenman, Over schoonheid, NW, De ambassade van Cambodja en de essaybundel Ik heb mij bedacht. Ze schrijft regelmatig voor The New Yorker en The New York Review of Books.

'Een eerbewijs aan de dans als verbindende kracht, vol indringende observaties. Een roman met een enorme reikwijdte en onvergetelijke personages. Swing Time heeft een bijtende humor, omspant bijna letterlijk de wereld en is een duizelingwekkende zoektocht naar identiteit, persoonlijke voldoening en liefde. Dit verhaal van een verloren en hervonden vriendschap gaat heel veel mensen aanspreken.' Booklist

'Een scherpe, met grote beheersing geschreven roman over de dans en de zwarte identiteit, van een schrijfster die zich vaardig door een mijnenveld van culturele vraagstukken beweegt. Smith verbluft met haar beschrijvingen en de ontwikkeling van haar intrige, toont wereld- en mensbeelden met de scherpte van een camera. Een ontroerende, geestige en belangrijke roman die de grote levensvragen aan de orde stelt met de sierlijke behendigheid van een Fred Astaire of Michael Jackson.' Kirkus Reviews

'Een sterke en rijke roman. Breed van opzet maar ook diep, vooral waar Smith haar briljante kijk op de popcultuur ventileert.' Publishers Weekly

Prometheus
09 november 2016
9789044632033 , 9789044632040 , 9789044636796

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 7,99

Andere media

Over boeken en meer / Mijn boekenmaand november
03 december 2016 8 reacties
  Meer artikelen

Hebban recensie

Fred Astaire danst met zijn schaduw in roman over identiteit

door Margriet Cobben op 06-12-2016

Twee zevenjarigen met dezelfde bruine huidskleur tussen de blanke meisjes op dansles. Dat moeten wel vriendinnen worden. De naamloze hoofdpersoon heeft helaas platvoeten en geen talent. Haar vriendin Tracey barst van het danstalent en weet het tot een heuse dansopleiding te schoppen.

Beiden wonen in armoedig Noordwest-Londen. In de sociale woningbouw waar de meeste gezinnen vaderloos zijn en de...

Lezersrecensies (3)

Zoektocht naar identiteit

door: Els 1 like
De hoofdpersoon leeft haar leven, maar vraagt zich telkens af of dit werkelijk háár leven is of dat zij is wie anderen denken en willen dat zij is. Het boek begint op het moment dat haar leven een enorme wending maakt. Wat er precies aan de hand is, daar kom je als lezer in de volgende...

Vriendschap, muziek en afkomst

door: Miebet 1 like
Het knappe van Swing Time is dat Smith grote culturele vraagstukken, zoals ras, afkomst en culturele toe-eigening, op een dynamische manier weet te verbinden met onderwerpen als vriendschap, muziek en de relatie tussen moeder en dochter. Smith weet het persoonlijke met het politieke te mengen, het...

Zadie Smith "swingt" kunstig tussen continenten, tijden en personages.

door: Harriet 1 like
In een arme wijk van Noord-Londen leren twee meisjes elkaar kennen, op de dansschool en zijn daar min of meer tot elkaar veroordeeld . "Onze huid was van een precies hetzelfde bruin, alsof we uit een en dezelfde lap stof waren gesneden, onze sproeten hoopten zich op dezelfde plekken op en we waren...