Swing time

Humo:

Swing time

Rank 4643 Gelezen 116 Aan het lezen 18 Wil ik lezen 69 Favoriet 4 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 4 Lijsten 3 Spots 3   Topics 0

Twee vriendinnen uit een arme wijk in Noord-Londen dromen ervan danseres te worden. Maar slechts een van hen heeft talent. Het andere meisje moet haar droom prijsgeven, maar zal zijdelings in de wereld van de dans blijven als persoonlijk assistente van een wereldberoemde popster - een bestaan vol glamour, maar altijd de glamour van anderen. De moeilijke relatie met haar moeder confronteert haar bovendien met allerlei vragen over haar afkomst.
Wat hebben muziek, dans en persoonlijke ambitie met elkaar te maken? In hoeverre val je samen met de geschiedenis van je voorouders? En wanneer is een mens eigenlijk vrij?
De hechte maar ingewikkelde vriendschap tussen deze meisjes eindigt abrupt als ze begin twintig zijn, maar ze blijven elkaars leven op afstand bepalen.
Swing Time is een oogverblindend, energiek en hartverwarmend verhaal over vriendschap, muziek en afkomst en hoe al deze dingen bepalen wie we zijn. Deze roman, die beweegt tussen de contrasterende decors van Noordwest-Londen en West-Afrika, is een exuberante dans op de muziek van de tijd.

Zadie Smith (1975) is een van de grootste en invloedrijkste schrijvers van haar generatie. Ze publiceerde de veelvuldig bekroonde romans Witte tanden, De handtekeningenman, Over schoonheid, NW, De ambassade van Cambodja en de essaybundel Ik heb mij bedacht. Ze schrijft regelmatig voor The New Yorker en The New York Review of Books.

'Een eerbewijs aan de dans als verbindende kracht, vol indringende observaties. Een roman met een enorme reikwijdte en onvergetelijke personages. Swing Time heeft een bijtende humor, omspant bijna letterlijk de wereld en is een duizelingwekkende zoektocht naar identiteit, persoonlijke voldoening en liefde. Dit verhaal van een verloren en hervonden vriendschap gaat heel veel mensen aanspreken.' Booklist

'Een scherpe, met grote beheersing geschreven roman over de dans en de zwarte identiteit, van een schrijfster die zich vaardig door een mijnenveld van culturele vraagstukken beweegt. Smith verbluft met haar beschrijvingen en de ontwikkeling van haar intrige, toont wereld- en mensbeelden met de scherpte van een camera. Een ontroerende, geestige en belangrijke roman die de grote levensvragen aan de orde stelt met de sierlijke behendigheid van een Fred Astaire of Michael Jackson.' Kirkus Reviews

'Een sterke en rijke roman. Breed van opzet maar ook diep, vooral waar Smith haar briljante kijk op de popcultuur ventileert.' Publishers Weekly

Prometheus
31 oktober 2016
09 november 2016
9789044632033 , 9789044632040 , 9789044636796

Fred Astaire danst met zijn schaduw in roman over identiteit

door: Margriet Cobben

Twee zevenjarigen met dezelfde bruine huidskleur tussen de blanke meisjes op dansles. Dat moeten wel vriendinnen worden. De naamloze hoofdpersoon heeft helaas platvoeten en geen talent. Haar vriendin Tracey barst van het danstalent en weet het tot een heuse dansopleiding te schoppen.

Beiden wonen in...

Reacties op: Swing time