Switchen en klimmen

Switchen en klimmen

In de ‘mini-samenleving’ van een schoolklas in een grootstedelijke omgeving kunnen de sociale en culturele codes van leerlingen en docenten sterk van elkaar verschillen. Bij zo’n mismatch bestaat het risico dat leerlingen de switch naar de schoolladder niet of onvoldoende maken en dat succes bij de klim op deze ladder uitblijft. Een hoge vroegtijdige schooluitval, een lage participatie van ouders, lage tevredenheidscijfers van leraren zijn de ongewenste gevolgen.

Dit boek biedt een fascinerend inzicht in de ervaringswereld van leerlingen en docenten. Wat maakt dat leerlingen de stap naar de schoolladder gaan zetten en deze met succes gaan beklimmen? Hoe kijken zij tegen hun houding in de klas aan? Wat verwachten zij van hun docenten? Waarom vinden zij hun stage zo belangrijk? Hoe kunnen docenten hun leerlingen motiveren? Welke rol kunnen schoolleiders spelen bij het scheppen van een zo goed mogelijk leerklimaat?

Op basis van observaties tijdens lessen en interviews met leerlingen en docenten worden in dit boek verrassende conclusies getrokken. Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui, bekend van Hoe de straat de school binnendringt, en zijn onderzoeksteam op de Vrije Universiteit schreven een belangwekkend boek dat de noodzaak van een hervorming van de schoolcultuur aantoont.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Uitgeverij Van Gennep B.V.
17 april 2020