Taalstukken

Taalstukken

Rank 251 Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 17 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Newsroom 1 Topics 1
Taalstukken van René Appel is voor iedereen die geïnteresseerd is in de vaak vermakelijke en verrassende eigenaardigheden van ons belangrijkste communicatiemiddel, de Nederlandse taal. Taalstukken. Stukken en stukjes over taalverschijnselen die je stukken van taal kunt noemen.
In Taalstukken neemt taalwetenschapper en schrijver René Appel de lezer mee in de zeer diverse wereld van het hedendaagse Nederlands. Zijn tocht voert ons langs het vocabulaire van verschillende media, de taal van de leden van het Koninklijk Huis, straattaal en Nederengels, tot de verbale strapatsen van politici die bepaalde vragen liever niet beantwoorden, en de taal van vloggende influencers. De lezer leert over de uitroeptekendichtheid en clichés in de taal van ‘de bladen’, over strooiwoorden als ‘eigenlijk’ en ‘ergens’ en onzekerheidsformules als ‘zeg maar’ en ‘soort van’, over patronen in ruzies voor de Rijdende Rechter, over ‘Oliebollerie’ en ‘Snacktaria’ en nog veel meer vermakelijke en interessante aspecten van het Nederlands. ‘René Appel luistert dwars door ons heen en schrijft daar scherpzinnig over.’
– Frits Spits

Literaire non-fictie algemeen