Boek van de toekomst

Klimaat, energie, biotechnologie, data, kunstmatige intelligentie, ongelijkheid, geopolitiek en migratie. Iedereen ervaart dagelijks hoe abstracte veranderingen onze levens raken en onze kansen beïnvloeden. Technologie is tot in onze vezels doorgedrongen, klimaatverandering is grenzeloos en ons lot is vervlochten met dat van heel veel anderen. Hoe houden we grip op die wereld? Hoe voelen we ons er thuis? En welke rol kunnen onafhankelijke media daarbij spelen? De toekomstverkenners van VPRO Tegenlicht onderzoeken de ontwikkelingen die de wereld in de eenentwintigste eeuw vormgeven. Ze staan in de frontlinie, waar nieuwe ideeën in politiek, economie, cultuur, technologie en wetenschap worden ontwikkeld, getest en bekritiseerd. Met filmische middelen en in gesprek met internationale denkers en doeners zoeken ze naar sporen van morgen in de wereld van vandaag. Dat levert een caleidoscoop van talloze perspectieven en vaak conflicterende toekomstvisies op. Het boek van de toekomst doet verslag van een wonderbaarlijke wereld in wording. Met nieuwe essays en een selectie van internationale interviews uit 555 audiovisuele producties biedt het een tijdlijn van de grote vragen van deze eeuw en een unieke blik op een kolkende, maar hoopvolle wereld. Kunnen we de echte wereld nog ontwaren in de hectische stroom van beelden en alternatieve feiten? Kan terugkijken ons helpen om scherper vooruit te kijken? En wat zien we eigenlijk als we stilstaan? Het boek van de toekomst biedt inspiratie en perspectief aan iedereen die met deze vragen rondloopt en verder wil kijken.

Is Boek van de toekomst het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Boek van de toekomst