Tekenares van Montparnasse

Tekenares van Montparnasse

Rank 8187 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In een door mannen gedomineerde kunstenaarswereld vestigt zich in 1926 in Parijs een Joodse vrouw uit Keulen, Edith Auerbach (1899). Gedreven schildert en tekent ze het leven langs de boulevards en in parken en is ze vaste bezoeker van de befaamde kunstenaarscafés in Montparnasse, waar ze haar schetsboeken vult met portretten van aanstormende talenten en grote namen. In 1940 wordt ze vastgezet in concentratiekamp Gurs, waaruit ze kans ziet te vluchten, en duikt onder. Na de bevrijding keert ze geknakt terug naar Parijs, waar weinig van haar vrienden nog te vinden zijn.
Wie is deze getalenteerde, dwarse en dappere vrouw van wie zelfs geen overlijdensdatum bekend was? Broekema schildert haar bewogen bestaan en de beroemde kringen waarin ze verkeerde, en deed ontdekkingen. Zo is Auerbach via haar moeder naaste familie van de voormalige Amerikaanse presidentskandidaat en minister John Kerry.
De Arbeiderspers
07 april 2020