Teveel aan mijn Kopp (werktitel)

Rusteloze benen

Gelezen 29 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 1 Recensies 16

Hoofdpersoon Rosalie is zich niet bewust van de trauma's die ze overhield aan haar jeugd. Over het algemeen weet ze zich goed staande te houden. Alleen bij stressvolle gebeurtenissen, zoals de geboorte van haar zoon, laat haar zorgvuldig opgebouwde pantser scheuren zien. In grote lijnen leidt ze echter een rustig leven met haar man Wim, zoon Patrick en haar vrijwilligerswerk in een nabijgelegen vluchtelingencentrum. Aan die rust komt een einde wanneer de jonge Afrikaanse vluchteling Joseph uitgeprocedeerd raakt en Nederland moet verlaten. Vastbesloten om hem niet in de steek te laten, neemt Rosalie hem in huis.

In deze indrukwekkende roman van Claudia Biegel staat Rosalie symbool voor het getraumatiseerde kind. Opgegroeid met een moeder met psychiatrische problematiek is ze al vanaf jongs af aan speelbal van onmacht en onvoorspelbaarheid. Ze is een KOPP kind (kind van ouder met psychiatrische problemen) en heeft nooit in alle onbevangenheid jong kunnen zijn. Rosalie heeft zich, zoals veel getraumatiseerde kinderen, staande weten te houden door ontkenning en verdringing van de waarheid. 'Alles liever dan de waarheid', zoals Alice Miller het formuleerde in haar klassieker en bestseller Het drama van het begaafde kind (1979). Een copingstrategie die Rosalie met succes de kindertijd door sleept maar nu tegen haar werkt. Verloochening van het verleden, eist altijd zijn tol in het heden.

Over Foute Sarah's werd geschreven:

'Heel vlot en toegankelijk geschreven.' - Angeniet van Duin, Ako boekhandel
'Een roman met een veelbelovend thema.' - Nelleke Noordervliet

Aerial Media Company B.V.
09 februari 2015
09 februari 2015

Wat overblijft is chaos

door: Nathalie Vercammen 1 reactie 1 like

In Rusteloze benen volgen we het relaas van een hedendaags familiedrama van eigen bodem. De mooie Rosalie doet aan vrijwilligerswerk in een vluchtelingencentrum in haar buurt. Wanneer de asielaanvraag van de gevluchte Joseph afgewezen wordt voelt de half in midlifecrisis verkerende Rosalie zich...

Reacties op: Rusteloze benen