There's No Business

'Wat ik te vertellen heb,' begon hij langzaam, 'moet ik laten zien. Maar wat ik laat zien moet ik ook vertellen. Ik ben een slechte man met een heel zwart hart. En alleen die slechtheid en zwartheid dwongen me op te sporen wat ik nu al vele jaren meedraag en vanavond voor jullie heb meegebracht. Het zal jullie bang maken.'
Dit was niet de manier waarop sprookjes voor vijf wezen meestal begonnen.
Een ranch in Oost-Texas, een snijdend koude avond in oktober. Chintana, een naaister die net een smartelijke scheiding achter de rug heeft, bezoekt een Halloweenfeest. Die avond maakt een in schaduw geklede Verhalen Verteller zijn opwachting. Hij vertelt de vijf aanwezige weeskinderen over een onzegbare wraak, een aangrijpende zoektocht en een verschrikkelijk zwaard dat, zoals ze plotseling beseffen, voor hen ligt in een lange kist met zwarte hoeken en het curieuze opschrift 'H50JZ'.
De kinderen begrijpen onmiddellijk dat zijn verhaal slechts de proloog tot een misdaad is, maar Chintana is degene die de confrontatie aan moet gaan met de bijzondere scherpte van het lemmet, dat van gevest tot punt immer zal klieven, al zijn de verschrikkingen volledig afhankelijk van tijd en onverschilligheid.
Zoals hij eerder deed met Het kaartenhuis daagt Mark Z. Danielewski de lezer opnieuw uit met een briljant spookverhaal en een vernuftig spel van layout, kleur en perspectief. Het Vijftig Jaars Zwaard is een geestig, zonderling en inktzwart spookverhaal over een zwaard dat niemand zal vergeten. Voor lezers die houden van sprookjes, spookverhalen, Het Kaartenhuis en Kill Bill.

Is There's No Business het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op There's No Business