Tot uw dienst

Vraag: weet u waarom ambtenaren ’s morgens niet door het venster kijken? Antwoord: om nog wat werk over te houden voor tijdens de namiddag.

Met flauwe moppen over ambtenaren kan je complete jaargangen van De Druivelaar vullen. Te lui, te verwend, te vastgeroest, te duur. Althans, zo luiden de clichés. Maar wat denken de ambtenaren zelf over hun rol in de samenleving? En wat doen zij eigenlijk voor u? Lode Vanoost spoorde een jaar lang door ons land en sprak met loketbediendes, treinbegeleiders, klusjesmannen, 112-telefonistes, wijkagenten, brandweermannen, verpleegsters, leerkrachten, enzovoort. Een reportage over ‘staatsexamens’, benoemingen en verlofregelingen. Maar ook over het uitkleden, wassen, kammen, tandenpoetsen en aankleden van mensen op 7,5 minuten. En niet het minst over de vraag waarom afbraak van openbare diensten eigenlijk gelijkstaat aan afbraak van sociale rechten, over de neoliberale shocktherapie en over de wereldwijde beweging voor het opnieuw vermaatschappelijken van openbare diensten.

Is Tot uw dienst het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Tot uw dienst