Tumult

Madelon Sz?kely-Lulofs (1899-1958) is vooral bekend geworden door haar spannende en met veel inlevingsvermogen geschreven romans over de planterswereld in Nederlands-Indi?, waar ze opgroeide. Haar eerste roman, Rubber (1931), viel direct op door de onverbloemde weergave van het rauwe leven van de rubberplanters en hun onbarmhartige optreden jegens de Javaanse contractarbeiders, en oogstte internationaal succes. Sindsdien wijdde Madelon zich volledig aan haar literaire werk. "Ik zit achter mijn schrijfmachine of in de trein," schrijft ze. Ook vertaalde zij, samen met haar echtgenoot, diverse romans van Hongaarse auteurs in het Nederlands, waaronder het werk van de toen nog onbekende S?ndor M?rai. In deze biografie geeft Frank Okker een meeslepend beeld van het persoonlijke en literaire leven van Madelon Sz?kely-Lulofs.
"Door het vaak in de tegenwoordige tijd vertelde verhaal, door de dienstbare eenvoud van deze levensbeschrijving komt Okker Madelon dichterbij dan met welk biografisch experiment ook." de Volkskrant
"Gelukkig verscheen onlangs haar levensverhaal, waardoor ze, althans voorlopig, aan de vergetelheid is ontrukt. (?) Het is verheugend dat de Leidse neerlandicus Frank Okker dit schrijversleven te boek heeft gesteld." Noordhollands Dagblad
"Tumult is een titel die de lading goed dekt, want Lulofs wist heel wat emoties los te maken met haar verre van zoetige werk en scherpe humor. (?) Wie Tumult van Frank Okker leest, krijgt zin om de boeken van Lulfos op zijn menu te zetten." Vier sterren in Algemeen Dagbla

Is Tumult het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Tumult