Urk

Urk

Rank 9607 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

De succesvolle Vlaamse schrijver en journalist Matthias M.R. Declercq vertrekt in 2009 naar Urk om verslag te doen van een moordzaak. Het dorp fascineert hem zo, dat hij tien jaar later besluit op Urk te gaan wonen om door te dringen tot het dna van de gemeenschap. Hij wil doen wat hem in 2009 niet lukte.
Declercq woont in bij een gereformeerd gezin en wordt aanvankelijk wat argwanend, maar ook warm ontvangen. Hij bezoekt alle kerkdiensten, gaat een week mee vissen op de Noordzee en dag na dag opent de Urker zich steeds meer voor deze 'vreemde'. Declercq komt in de meest bizarre situaties terecht, ontdekt de grote kloof tussen de daad en het Woord op Urk en slaagt erin de werkelijke identiteit bloot te leggen van 's lands meest gesloten, en meest onbegrepen gemeenschap.
In Urk rekent Declercq af met de vooroordelen over Urk en laat hij een wereld zien die bijna niemand kent. Urk is een even bijzonder als onthullend boek, dat het dorp overstijgt en dat thema's als vrijheid, religie en identiteit niet ontziet. In hoeverre bepaalt de plaats waar je vandaan komt wie je bent? Wanneer ben je écht vrij?

Literaire non-fictie algemeen
Podium Uitgeverij