Van kwaad naar erger

Agressief gedrag is een deel van ons dagelijks leven geworden. De peuter met woedebuien, de kleuter die speelgoed opzettelijk vernielt, de puber die brutaal reageert. Of erger nog: jongeren die elkaar pesten en bedreigen, tieners die zichzelf verminken…

Sommigen zijn van mening dat agressiviteit nu eenmaal eigen is aan onze tijd en dat iedereen een dosis assertiviteit nodig heeft. Anderen pleiten voor een geweldloze opvoeding. Maar de realiteit roept vragen op: het zoveelste bericht in de krant over een buschauffeur die in elkaar geslagen werd, het verbale geweld langs het voetbalveld of een leerkracht die door een verongelijkte leerling aangevallen wordt.

Hoe kunnen we vermijden dat het zo ver komt? Die vraag stellen ouders zich wanneer hun kind té boos reageert. In Van kwaad naar erger ligt de nadruk op herkenbare en dagelijkse situaties.

Kun je agressief gedrag voorkomen?
* Hoe pak je dit aan?
* Moet je ingrijpen bij ruzies?
* Is overdadig geweld op tv en in computergames de grote boosdoener?
* Wanneer moet je bij gedragsproblemen professionele hulp inroepen van een psycholoog of psychiater?
* Hoe kunnen we kordaat een halt toeroepen aan pestgedrag en zelfverminking?
* Hoe leren we onze kinderen om als volwassen mensen met elkaar om te gaan?
* Het boek is een pleidooi om kinderen en jongeren te begeleiden en te sturen, opdat kwaadheid niet erger wordt.

Is Van kwaad naar erger het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Van kwaad naar erger