Van ver gekomen

Naar aanleiding van het overlijden van haar zus en haar moeder, respectievelijk op 18 en 20 oktober 2022, probeert Kristien Hem­merechts haar complexe relatie met hen te ontrafelen. Hoe be­palend ook, die relatie heeft haar niet verhinderd om met vallen en opstaan haar eigen weg te banen, én nieuwe banden te smeden, o.a. met ‘vervangzussen’. In het levensverhaal van de veelvuldig gelauwerde documen­tairemaakster Heddy Honigmann (1951-2022), met wie ze bevriend was en sa­menwerkte, herkent ze veel van zichzelf. Geleidelijk aan heeft ze haar angst voor mensen leren overwinnen. ‘Ik ben een vertrouwende,’ zegt ze met een vleugje zelfspot.

Kristien Hemmerechts woont sinds drie jaar opnieuw de mis bij. Het was alsof iemand – God? – langdurig op haar schouder tikte. Ze mepte de hand weg, ze wilde zelfs niet geloven dat die hand er was. Uiteindelijk gaf ze zich gewonnen. Ze stond zichzelf toe de verbondenheid met God te voelen, en vond liefde, rust en kracht.

Recensies (1)

Is Van ver gekomen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Van ver gekomen