Van Vlaamsche Verzekens, Sagen en Sterreliedekens

300 versjes, 32 sagen, 26 sterreliedekes en een achttal muziek-
partituren.
Heel lang geleden werden de versjes en verhalen mondeling overgeleverd en nadien werden ze door enkelen geduldig verzameld en genoteerd met de middelen die tijdens hun levensjaren mogelijk waren.
Zo hebben velen onder ons kunnen genieten van al die leuke versjes en verhalen tijdens hun kinderjaren en jaren later opnieuw, maar dan zelf als verteller voor de kinderen en klein-
kinderen.
Omdat sommige rijmpjes nog enkel te vinden zijn in heel oude boeken en niet meer zo eenvoudig te traceren, hebben we getracht met dit boek ze niet helemaal verloren te laten gaan samen met de rest van de geschiedenis.
Dit boek is enkel gebaseerd op wat Frans Bresseleers verzamelde tijdens zijn talrijke opzoekingen en wat hij zelf schreef voor de kinderen en de jeugd die school liepen tijdens het begin van de vorige eeuw.
In het boek “Van Vlaamsche Verzekens, Sagen en Sterreliedekens” wordt ook getracht weer te geven waar de versjes hun oorsprong vonden en tijdens welke activiteiten zij het meest werden voorgedragen of gezongen.
Bij de sagen is er voor dit boek gekozen om ze in de pure vorm, zoals Frans Bresseleers ze zo’n kleine eeuw geleden
herschreef, opnieuw uit te geven.
Voor de kerstliederen of ‘sterreliedekens’ werd er een keuze gemaakt uit de honderden kerstliederen die Vlaanderen rijk is, ook weer enkel gebaseerd op de documentatie die werd teruggevonden in het archief van mijn grootvader.
Het boek ‘Van Vlaamsche Verzekens, Sagen en Sterreliedekens’ bestaat uit verschillende delen, Kleuter op de Planken,
Rijmpjes uit de oude doos, Geschiedenis met een deukje, Woordenschat op toon gezet, Biografie en Bibliografie, ...

Is Van Vlaamsche Verzekens, Sagen en Sterreliedekens het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Van Vlaamsche Verzekens, Sagen en Sterreliedekens