Veenbrand

De herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog 1914-1918 hebben velen de ogen geopend over wat destijds gebeurde. Wat vooral blijft hangen is de verbijstering over de massale vernietiging en hoe de mensheid dit heeft kunnen laten plaatsvinden.

Over de oorlog zijn al vele boeken verschenen, ook met veelzeggende titels, zoals The War to end all Wars, The Great War for Civilisation, A Peace to end all Peace en The War that ended Peace. Vooral de laatste maakt duidelijk, dat ondanks de wapenstilstand van 11 november 1918 en het Verdrag van Versailles in juni 1919 deze oorlog nooit vrede heeft gebracht.

Integendeel, de Grote Oorlog woekert ook in onze tijd nog gewoon door. Vandaar de titel van dit boek: Veenbrand. Deze oorlog is als een veenbrand, vaak niet te zien, maar onder het oppervlak smeult het en breidt hij zich uit om plotseling ook bovengronds fel uit te barsten.

Onze wereld kent vele brandhaarden en veel ervan hebben hun oorsprong in de Eerste Wereldoorlog. Boeken over wat er destijds gebeurde zijn er vele, maar boeken over de gevolgen van die oorlog, ook nu nog, die boeken ontbreken. Dit boek probeert in deze lacune te voorzien. Het is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog (SSEW). In dit boek belichten 17 in de Grote Oorlog gespecialiseerde Nederlandse en Belgische auteurs ieder voor zich een deel van onze huidige werkelijkheid vanuit de oorsprong: de Grote Oorlog.

Dit boek pretendeert niet het volledige plaatje te geven, wel biedt het de lezer een beter inzicht in wat er zich in onze wereld afspeelt.

Recensies (2)

Meer recensies

Is Veenbrand het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Veenbrand