Verborgen verhaal

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Frans Habets was een mijnwerker uit Zuid-Limburg. Hij had een bijzonder verhaal te vertellen, alleen vertelde hij het nooit. Zijn verhaal speelde in een onderbelichte episode van onze geschiedenis, de Duitse inval in de meidagen van 1940. In extreme tijden blijken sommige gewone mensen toch heel bijzonder te kunnen zijn. Zo’n bijzondere gewone man was Frans. Met zijn zoon heeft hij enkele belevenissen gedeeld. Het zijn fragmenten, maar die bleken voldoende om het verhaal van Frans als dienstplichtig militair van het Nederlandse leger te achterhalen en het na tachtig jaar alsnog te kunnen vertellen. Hij was gelegerd bij Weert aan de Peellinie. Zijn eenheid liep in de nacht van pinksterzondag 12 mei te Leende in een Duitse hinderlaag. Het is het verhaal van een amateuristisch georganiseerd leger met een aftandse bewapening en een geoliede modern uitgeruste oorlogsmachine als tegenstander. Het Zuid-Limburg uit Frans’ jongere jaren was in veel opzichten verschillend van de rest van Nederland. Deze bijzondere landsstreek heeft hem gevormd, het is deels het decor bij dit verhaal.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen