Vergeet dat onze tijd zoveel complexer is dan alles wat ooit voorafging

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

'De wereld is complex, de onzekerheden zijn ontelbaar en de nuance lijkt op sterven na dood.'
'Een Koude Oorlog tussen Washington en Beijing gijzelt de wereldpolitiek, die tussen Teheran en Riyad gizelt het Midden-Oosten.'
'Migratie is een collectieve nachtmerrie.'
'Het einde van de maand is voor sommigen onbereikbaar ver, het einde van de wereld als gevolg van de klimaatcrisis is dan weer akelig dichtbij.'

Prof. Rik Coolsaet maakt na een vorig boek (2008) opnieuw de balans op. Ongelijkheid is terug van nooit weg geweest.
Populisme maakt de democratie stuk en cultuuroorlogen vreten aan de samenleving in vele landen. Toch is deze tijd niet uniek. Veel van wat we als nieuw ervaren, is dat niet echt. Maar wat is dan wel nieuw? Stroomversnellingen heeft de geschiedenis ook in vroegere tijden gekend. Maar in welke 'nieuwe' wereld kan de huidige stroomversnelling dit keer uitmonden?

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Lannoo
07 april 2020
22 februari 2021

Reacties op: Vergeet dat onze tijd zoveel complexer is dan alles wat ooit voorafging