Wie Oostende zegt denkt vaak aan reizen naar Engeland. Maar de haven als link met Dover en Londen is slechts één facet van haar maritiem netwerk. Ontstaan als bescheiden ankerplaats voor lokale vissers groeide de Oostendse haven tijdens de 16de eeuw uit tot een militair bolwerk in de opstand tegen de Spaanse dominantie. Tijdens de volgende twee eeuwen vormde haar strategische ligging tussen de belangrijkste Europese maritieme protagonisten een ideale uitvalsbasis voor lucratieve kaapvaart en intensieve smokkeltrafiek.
Jarenlang was Oostende de enige koopvaardijhaven in de Zuidelijke Nederlanden met internationale potentie. Als middelgrote haven participeerde ze aan de ontluikende wereldhandel. Tijdens de laatste decennia van de 18de eeuw floreerde in het bijzonder de connectie met Londen, de maritieme metropool bij uitstek. De 19de eeuw toonde opnieuw een haven met vele gezichten. Oostende ontwikkelde zich als een kruispunt voor internationale reizigers, met de Orient Express als paradepaardje.
JAN PARMENTIER ging grasduinen in de geschiedenis van de havenstad. In dit boek beschrijft hij het bewogen verleden van de haven van Oostende waar kapers en smokkelaars zich thuis voelden naast vissers, reders en eminente kooplieden.
Jarenlang was Oostende de enige koopvaardijhaven in de Zuidelijke Nederlanden met internationale potentie. Als middelgrote haven participeerde ze aan de ontluikende wereldhandel. Tijdens de laatste decennia van de 18de eeuw floreerde in het bijzonder de connectie met Londen, de maritieme metropool bij uitstek. De 19de eeuw toonde opnieuw een haven met vele gezichten. Oostende ontwikkelde zich als een kruispunt voor internationale reizigers, met de Orient Express als paradepaardje.
JAN PARMENTIER ging grasduinen in de geschiedenis van de havenstad. In dit boek beschrijft hij het bewogen verleden van de haven van Oostende waar kapers en smokkelaars zich thuis voelden naast vissers, reders en eminente kooplieden.