Vitesse

Vitesse

Dit eerste deel van een nieuwe serie over Vitesse behandelt de ontwikkelingen van de Arnhemse voetbalclub op sportief en bestuurlijk vlak in de ‘vrije’, maar ook kritiese jaren 70. Het is het tijdvak waarin de opmars van het Nederlandse voetbal over de landsgrenzen plaatsvindt en Vitesse voor het eerst actief is in de Eredivisie. Blijft het na een bijzondere promotie in 1971 nog bij één jaar op het hoogste voetbalniveau, in 1977 wordt Vitesse kampioen in de Eerste Divisie en daarna maken de geel-zwarten drie seizoenen naam in de eliteklasse.

Het zijn de kleurrijke jaren van onder anderen Henk Charly Bosveld, Vitesse-speler van de eeuw, ras-Klarendaller Bennie Hofs, kilometervreter Willie Veenstra uit Elden, Balkan-spits Boško Bursa? en de behendige vleugelspelers Herman Gerdsen en Wimke Meijers. De in Arnhem geboren en getogen doelman Dick Beukhof wint een trofee als minst gepasseerde doelman in het profvoetbal en Herman Veenendaal wordt topscorer van de Eerste Divisie.

Vitesse in de jaren 70 is een papieren reis in tekst en beeld die bij Vitessenaren die deze tijd hebben meegemaakt ongetwijfeld veel herinneringen zal oproepen en andere supporters een getrouw beeld geeft van de club in de 70’s.

Ferry Reurink (1973) is supporter van de club en auteur van onder meer Elke dag Vitesse, Het stadioncomplex en Vites!
Lifestyle & Vrije tijd
Kontrast, Uitgeverij